Wat is frustratietolerantie?

Waar we in de zomer nog het perspectief hadden dat we in september weer meer op kantoor mochten werken is dat perspectief door de tweede ‘soft’ lockdown te niet gedaan. Wat doet dat met jouw frustratietolerantie?

Frustratietolerantie?!

Frustratietolerantie was voor mij ook een nieuw begrip. Gijs Coppens GZ-psycholoog van platform OpenUp noemde het trainen van frustratietolerantie als oplossing voor het omgaan met tegenslagen. In een interview met het AD vertelde hij dat nu meer Millennials een beroep deden op een online psycholoog van OpenUp. ‘Millennials hebben altijd een bepaalde mate van onzekerheid en deze periode is voor de meesten de eerste keer dat ze met grote tegenslagen te maken krijgen.’

Bert van Dijk schrijver van onder meer het boek ‘Waarom gaat het nou nooit eens vanzelf’ geeft een mooie beschrijving voor frustratietolerantie: ‘De mate waarin je kunt accepteren dat een belangrijk deel van je leven je moeite kost en dat het niet zo gaat als jij vooraf verwacht of gewenst had.’

Hoe ontstaat een lage frustratietolerantie?

Lage frustratietolerantie ontstaat doordat we niet zo veel gewend zijn en we verwend zijn. We leven in een land waar veel mogelijk is en snel aan onze behoeften kan worden voldaan. We kennen weinig tegenslagen. Als we niet in onze mogelijkheden en behoeften worden voorzien, als het even tegen zit, dan raken we meteen gefrustreerd en zakt onze frustratietolerantie.

Een lage frustratietolerantie komt veel voor in combinatie met stress. Je had een tijdelijk contract en hoopte op een vast contract en toen kwam Corona en kwam alles op losse schroeven te staan. Wellicht verloor je zelfs wel je baan. Of je was bijvoorbeeld net begonnen aan een nieuwe baan en toen je opeens thuis moest werken was er weinig tot geen verbinding met je collega’s meer. Dat zorgt voor de nodige frustratie, waardoor je frustratiegrens daalt. En door die frustratie kun je weer meer spanning en stress ervaren waardoor je frustratiegrens nog verder daalt. Hiermee kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Dan hebben we ook nog onze verwachtingen. De hoogte ervan en of ze bereikt kunnen worden bepalen we zelf. Maar als we daar geen realistisch beeld bij hebben raken we gefrustreerd als deze verwachtingen niet gerealiseerd worden. Ook dat kan een lage frustratietolerantie opleveren.

 Wat gebeurt er bij een lage frustratietolerantie?

Bert van Dijk hanteert drie categorieën voor lage frustratietolerantie: 

  1. Verzet: Je merkt dat je doelen niet meteen werkelijkheid worden of zaken zijn lastiger dan je dacht. Dan kun je, je hiertegen gaan verzetten.
  2. Zelfoverschatting: ‘Als je je mogelijkheden overschat raak je gefrustreerd zodra het moeilijker wordt dan je ingeschat had.’
  3. Zelfonderschatting:’ Als je, je mogelijkheden onderschat, ga je moeite uit de weg. Ook als deze er in werkelijkheid helemaal niet is.’

Als ik naar mezelf kijk heb ik in het begin van de Coronatijd ook wel ervaren wat een lage frustratietolerantie is. Ik was zoekende en lamgeslagen en dacht ‘Wat ga ik nu doen?’ De categorie verzet is herkenbaar voor mij.

Daar zat ik dan aan de eettafel les te geven aan mijn kids van 11 en 9. En als een klant belde snel naar de gang hollen om ongestoord te kunnen bellen. Het rustig thuiswerken had plaats gemaakt voor het onderwijzen van je eigen kinderen en kinderen die opeens de hele dag in huis waren in combinatie met je eigen werk. Dit leverde best de nodige stress op kan ik je vertellen. En ook had ik last van een kort lontje.

Ik heb toen gekeken naar hoe kan ik dit anders doen? Wat we me hierbij heeft geholpen is naar de mogelijkheden, die ik nog had, te kijken. Door meer rust in te bouwen en niet alles tegelijk te willen. En oprechte aandacht te hebben voor mijn kinderen. Mijn dagen bestonden uit ’s ochtends onderwijs geven aan mijn kinderen en in de middag en de avond mijn werk te doen. Ik heb werkdoelen moeten bijstellen maar ook kansen gezien zoals het omzetten van mijn werk naar digitaal. Dus mocht er nu een juf Corona krijgen dan zal mijn frustratietolerantie niet zakken omdat ik een nieuwe manier van denken en doen heb eigen gemaakt die voor mij en mijn omgeving effectief is.

Hoe is dat voor jou?

Herken jij jezelf hierin? En wil je er iets aan doen?

Ik kan je helpen om je frustratietolerantie te verhogen. Misschien fijn om te weten dat in mijn coachingspraktijk dit onderwerp veelvuldig aan bod komt.

 Hoe kan ik je helpen?

We gaan samen bepalen welke vorm van lage frustratietolerantie bij jou voorkomt en hoe je dat kunt aanpakken. We gaan aan de slag met de oplossing. Hierbij kijken we voornamelijk naar je huidige denken en doen. Ik leer je een nieuwe manier van denken en doen.

Dus stuur me gerust een whatsapp bericht naar 06 414 69 554 dan maken we een afspraak voor een gratis intakegesprek.

En bedenk zonder tegenslagen geen groei, dus gun jezelf deze ervaring. Je zult zien dat je daarna een stuk relaxter reageert als iets even niet zo gaat zoals je wilde of verwacht had.