Thuiswerken?! Help!

8 Tips om je werkstress te verminderen

We zijn nu een aantal maanden onderweg met thuiswerken, tijd om de balans te gaan opmaken. Uit onderzoek, van zorgplatform OpenUp onder ruim 500 werknemers, is gebleken dat vooral de groep 18 – 34 jaar moeite heeft met het thuiswerken. Hoe is dat voor jou?

Ben jij iemand die het thuiswerken vooral als een groot voordeel ziet? Gefeliciteerd en hou vol! Kijk hoe je dit door kunt zetten als de kantoren weer open gaan. En vergeet ook dan niet om goed voor jezelf te zorgen.

Vind jij het thuiswerken eigenlijk maar niets? Dan heb ik hierbij een aantal tips die je kunnen helpen. Ze zorgen er in ieder geval voor dat je een stuk minder stress hebt:

Breng meer structuur aan in je dag.

Probeer zoveel mogelijk het ritme van kantoor aan te houden. Dus begin op tijd, een beetje uitslapen mag natuurlijk wel, maar zorg dat je niet te laat begint. En zorg ook dat je weer op tijd ophoudt met werken.

Maak een planning.

Met een planning zorg je voor een goede balans tussen werk en privé. Plan je dag zo dat je voldoende doet, maar ook niet teveel. Het is niet de bedoeling dat je stress krijgt omdat je je eigen planning niet afkrijgt.

Plan, naast je online meetings, ook de nodige ontspanningsmomenten.

Op kantoor haal je toch ook gewoon je koffie of sta je even met een collega te praten. Ook als je thuiswerkt, heb je dat soort momenten van ontspanning nodig.

Vergeet niet te sporten.

Nu je thuiswerkt, kun je ook veel makkelijker even een uurtje tussendoor sporten. Goed voor de nodige ontspanning en je gezondheid. En ook dat kan natuurlijk prima online.

Vraag om hulp.

Vind je het lastig om zelf goed te plannen? Kijk eens wie van je collega’s of huisgenoten je daar bij kan helpen.

Kijk welk werk je het lastigst vindt.

Doe dat op dan op de momenten op de dag dat je het fitst bent. Voor de een is dit in de ochtend, maar wellicht ben jij juist op je best in de middag.

Online chitchats.

Zorg dat je online contacten met collega’s niet alleen zakelijk zijn maar zoek elkaar ook online op voor de nodige chitchats. Hoe ervaren je collega’s het alleen thuiszitten, wat voor tips hebben zij?

Houdt de teamspirit erin!

Virtuele borrels, wijnproeverijen en pub quizzen doen het ook goed. Oke, het haalt het bij lange na niet bij die leuke kroeg om de hoek, maar het is wel een mooi alternatief. En ook gezellig om met collega’s te doen.

Als je deze tips volgt, zul je zien dat je productiviteit omhoog gaat. Door een goede planning met een goede balans tussen inspanning en ontspanning ervaar je minder stress. Hierdoor zie je veel beter wat je op een dag voor elkaar krijgt. En zie je de grote maar zeker ook jouw kleine successen.

Het gevoel dat de dag weer eens door je vingers is geglipt, is daarmee hopelijk verleden tijd.

Nu maar hopen dat we snel weer met zijn allen naar kantoor mogen ben jij ook weer geholpen. Maar eenmaal op kantoor helpen deze tips om je werkstress te verminderen ook daar.

Als je er zelf niet uitkomt, kan ik je altijd helpen. Klik op onderstaande button voor meer informatie over stresscoaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *